Projekty
Program
INFORMACJE ORGANIZACYJNE I PROGRAM SZKOLENIA
„Akademia kompetencji kluczowych dla nauczycieli, trenerów i pracowników systemu wspomagania pracy szkoły”
Szanowni Państwo,
Szanowni Państwo,
Zbliża się termin pierwszego zjazdu szkolenia „Akademia kompetencji kluczowych” organizowanego w ramach Projektu POWR.02.10.00-00-5009/17 pn. „Akademia kompetencji kluczowych dla nauczycieli, trenerów i pracowników systemu wspomagania pracy szkoły” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Oś Priorytetowa II „Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji”, Działanie 2.10 „Wysoka jakość systemu oświaty”.
Uczestnicy Projektu (40 osób) pracować będą w 5 grupach 8 osobowych, z których każda specjalizować się będzie w innej kompetencji kluczowej. Uczestnicy zakwalifikowani do poszczególnych grup spotkają się 3 razy na zjazdach stacjonarnych w Rabce Zdroju. Poniżej przekazujemy Państwu najważniejsze informacje organizacyjne oraz tematykę szkolenia.
Uczestnicy:
pracownicy placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, bibliotek pedagogicznych, doradcy metodyczni , trenerzy odpowiedzialni za wspomaganie szkół
Metody i formy pracy:
wykłady, różnorodne ćwiczenia warsztatowe (praca indywidualna i zespołowa), szkolenie e-learningowe
Cel ogólny:
Kompleksowe przygotowanie do procesowego wspomagania szkół w obszarach związanych z kształceniem kompetencji kluczowych uczniów.
Miejsca szkolenia:
HOTEL CASA
Ul. Królowej Jadwigi 17, 34-400 Nowy Targ
Terminy zjazdów :
ZJAZD
|
I
|
II
|
III
|
SPECJALIZACJA GRUPY
|
grupa I
|
25-27 LIPCA
|
24-26 SIERPNIA
|
6-8 PAŹDZIERNIKA
|
postawy uczniowskie
|
grupa II
|
28-30 LIPCA
|
15-17 WRZEŚNIA
|
27-29 PAŹDZIERNIKA
|
TIK
|
grupa III
|
25-27 LIPCA
|
21-23
WRZEŚNIA
|
20-22
PAŹDZIERNIKA
|
języki obce
|
grupa IV
|
7-9 SIERPNIA
|
26-28 WRZEŚNIA
|
17-19 LISTOPADA
|
eksperymenty
|
grupa V
|
21-23 SIERPNIA
|
29 WRZ-1 PAŹDZIERNIKA
|
24-26 LISTOPADA
|
matematyka-przyroda
|
Pomiędzy zjazdami oraz po zakończeniu zjazdów praca na platformie e-learningowej
Cele szczegółowe:
-
wskazuje kompetencje kluczowych, rozumie ich rolę i znaczenie w procesie uczenia się przez całe życie oraz przygotowania uczniów do życia społecznego i funkcjonowania na rynku pracy,
-
zna wyniki najnowszych badań dotyczących procesu uczenia się,
-
rozumie znaczenie stosowania różnych strategii nauczania i uczenia się w rozwijaniu kompetencji kluczowych uczniów,
-
potrafi dobrać strategię nauczania/uczenia się, wskazać przykłady metod, form pracy oraz oceniania postępów ucznia, służące rozwijaniu kompetencji kluczowych zarówno podczas lekcji, jak i w innych sytuacjach edukacyjnych i wychowawczych,
-
zna podstawowe założenia kompleksowego wspomagania szkół i nowe zadania instytucji systemu wspomagania,
-
potrafi zaplanować procesowe wspomaganie w obszarze stosowania kompetencji kluczowych w ramach wybranej specjalizacji
-
potrafi zaplanować wykorzystanie wiedzy i doświadczeń zdobytych podczas szkolenia w doskonaleniu współpracowników swojej placówce.
Obszary tematyczne:
1. Kompetencje kluczowe
1.1. Społeczne i cywilizacyjne przyczyny ustanowienia kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie
1.2. Kompetencje kluczowe w Zaleceniu Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2006 roku
1.3. Kompetencje kluczowe a najważniejsze umiejętności zdobywane przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego, określone w dokumentach polskiego prawa oświatowego
1.4. Sposoby kształtowania kompetencji kluczowych w szkole.
2. Uczenie się
2.1. Analiza środowiska uczenia się z perspektywy wyzwań XXI wieku (społeczeństwo oparte na wiedzy, koncepcje związane z uczeniem się, etapy procesu uczenia się, poziomy taksonomiczne , wiedza o działaniu mózgu w procesie poznania)
2.2. Badania czynników środowiskowych, sposobów pracy szkoły i pracy nauczycieli wpływających na efektywność procesu uczenia się uczniów
2.3. Znaczenie kształtowania relacji między nauczycielem a uczniem dla budowania atmosfery uczenia się
2.4. Budowanie przestrzeni przyjaznej uczeniu się.
3. Uczenie uczenia się
3.1. Wprowadzenie do problematyki różnic indywidualnych w zakresie uczenia się
3.2. Charakterystyka stylów uczenia się
3.3. Narzędzia i sposoby diagnozowania style uczenia się
3.4. Projektowanie procesu dydaktycznego poprzez dopasowanie metod i sposobów nauczania do indywidualnych preferencji uczniów
3.5. Sposoby pracy nauczyciela, które kształtują w uczniach świadomość procesu uczenia się (metapoznanie)
3.6. Metody pracy nauczyciela budujące autonomię ucznia( pedagogika wyboru, czasu, kooperacji, materiałów)
3.7. Kształtowanie samodzielności ucznia w procesie uczenia się( samosterowność)
3.8. Rola kompetencji uczenia się w rozwoju ucznia
4. Różne strategie uczenia się w kontekście kształtowania kompetencji kluczowych
4.1. Uczenie się przez działanie
4.2. Projekt edukacyjny
4.3. Uczenie problemowe
4.4. Uczenie się przez zabawę i aktywność ruchową
4.5. Uczenie się uczniów od siebie
5. Ocenianie kształtujące
5.1. Ocenianie kształtujące jako sposób wspierania ucznia w rozwoju
5.2. Podstawy prawne stosowania oceniania kształtującego
5.3. Filary planowania lekcji - pięć strategii ocenia kształtującego
5.4. Elementy i techniki oceniania kształtującego
5.5. Możliwości indywidualizacji nauczania dzięki zastosowaniu OK
5.6. Rola oceniania kształtującego w kształtowaniu kompetencji kluczowych
6. Integracja wiedzy
6.1. Znaczenie integrowania wiedzy w odniesieniu do prawidłowości funkcjonowania mózgu
6.2. Sposoby i metody integracji wiedzy uczniów
6.3. Projektowanie zajęć uwzględniające integrację wiedzy
6.4. Znaczenie integracji wiedzy uczniów w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności kluczowych
7. Zarządzanie zmianą
7.1 Definiowanie zmian; zmiana jako proces; szkoła jako ucząca się organizacja
7.2 Typowe reakcje, zachowania i postawy ludzi wobec zmiany; wybrane sposoby radzenia sobie z typowymi reakcjami wobec zmiany
7.3 Czynniki warunkujące wprowadzanie zmiany
7.4 Przeprowadzanie organizacji przez zmiany
7.5 Rola lidera zmiany. Motywowanie do zmiany – zarządzanie sytuacyjne wg. Herseya i Blancharda.
8. Wspomaganie pracy szkół
8.1 Podstawowe założenia kompleksowego wspomagania szkół
8.2 Nowe zadania instytucji systemu wspomagania
8.3 Wymagania państwa wobec szkół i placówek
8.4 Rola ewaluacji w procesie wspomagania
8.5 Etapy procesu wspomagania szkół
8.6 Zadania specjalisty do spaw wspomagania.
9. Wspomaganie szkoły w wybranym obszarze kompetencji
a. Diagnoza szkoły
b. Rola osoby wspomagającej w planowaniu działań rozwojowych w zakresie wybranego obszaru
c. Realizacja zaplanowanych działań rozwojowych
d. Wsparcie w ocenie efektów wspomagania
e. Współpraca osoby wspomagającej z dyrektorem szkoły w procesie wspomagania
f. Rola sieci współpracy i samokształcenia w planowaniu i realizacji indywidualnego rozwoju nauczycieli
Harmonogram godzinowy szkolenia:
DZIEŃ I
12.30 - 13.00 powitalna kawa i ciasteczko J
13.00-14.30 SESJA (2 h)
14.30-15.00 obiad
15.00 -16.30 SESJA (2 h)
16.30-16.45 przerwa
16.45 -18.15 SESJA (2 h)
18.15-18.30 przerwa
18.30-20.00 SESJA (2 h)
DZIEŃ II
8.00-9.00 śniadanie
9.00-10.30 SESJA (2 h)
10.30-10.45 przerwa
10.45-12.15 SESJA (2 h)
12.15-12.30 przerwa
12.30-14.00 SESJA (2 h)
14.00-15.00 obiad
15.00-16.30 SESJA (2 h)
16.30-16.45 przerwa
16.45-18.15 SESJA (2 h)
DZIEŃ III
7.30-8.30 śniadanie
8.30-10.00 SESJA (2 h)
10.00-10.15 przerwa
10.15-11.45 SESJA (2 h)
11.45-12.00 przerwa
12.00-13.30 SESJA (2 h)
13.30-14.30 obiad