Projekty
Akademia kompetencji kluczowych II - Program
Informacje organizacyjne i program szkolenia
"AKK II Akademia Kompetencji Kluczowych dla nauczycieli, trenerów i pracowników systemu wspomagania pracy szkoły"
Uczestnicy:
pracownicy placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, bibliotek pedagogicznych, doradcy metodyczni , trenerzy odpowiedzialni za wspomaganie szkół
Metody i formy pracy:
wykłady, różnorodne ćwiczenia warsztatowe (praca indywidualna i zespołowa), szkolenie e-learningowe
Cel ogólny:
Kompleksowe przygotowanie do procesowego wspomagania szkół w obszarach związanych z kształceniem kompetencji kluczowych uczniów.
Miejsca szkolenia:
NOWY TARG – HOTEL CASA, ul. KRÓLOWEJ JADWIGI 17, 34-400 NOWY TARG
Terminy zjazdów :
ZJAZD | I | II | III | Specjalizacja grupy |
---|---|---|---|---|
grupa I | 8-10 czerwca | 5-7 lipca | 20-22 sierpnia | podstawy uczniowskie |
grupa II | 18-20 maja | 20-22 lipca | 23-25 sierpnia | TIK |
grupa III | 15-17 czerwca | 26-28 lipca | 7-9 września | języki obce |
grupa IV | 29 czerwca - 1 lipca | 3-5 sierpnia | 14-16 września | eksperymenty |
grupa V | 2-4 lipca | 6-8 sierpnia | 21-23 września | matematyka-przyroda |
Pomiędzy zjazdami oraz po zakończeniu zjazdów praca na platformie e-learningowej
Cele szczegółowe:
Uczestnik szkolenia:
-
wskazuje kompetencje kluczowych, rozumie ich rolę i znaczenie w procesie uczenia się przez całe życie oraz przygotowania uczniów do życia społecznego i funkcjonowania na rynku pracy,
-
zna wyniki najnowszych badań dotyczących procesu uczenia się,
- rozumie znaczenie stosowania różnych strategii nauczania i uczenia się w rozwijaniu kompetencji kluczowych uczniów,
- potrafi dobrać strategię nauczania/uczenia się, wskazać przykłady metod, form pracy oraz oceniania postępów ucznia, służące rozwijaniu kompetencji kluczowych zarówno podczas lekcji, jak i w innych sytuacjach edukacyjnych i wychowawczych,
- zna podstawowe założenia kompleksowego wspomagania szkół i nowe zadania instytucji systemu wspomagania,
- potrafi zaplanować procesowe wspomaganie w obszarze stosowania kompetencji kluczowych w ramach wybranej specjalizacji
- potrafi zaplanować wykorzystanie wiedzy i doświadczeń zdobytych podczas szkolenia w doskonaleniu współpracowników swojej placówce.
Obszary tematyczne:
1. Kompetencje kluczowe
1.1. Społeczne i cywilizacyjne przyczyny ustanowienia kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie
1.2. Kompetencje kluczowe w Zaleceniu Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2006 roku
1.3. Kompetencje kluczowe a najważniejsze umiejętności zdobywane przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego, określone w dokumentach polskiego prawa oświatowego
1.4. Sposoby kształtowania kompetencji kluczowych w szkole.
2. Uczenie się
2.1. Analiza środowiska uczenia się z perspektywy wyzwań XXI wieku (społeczeństwo oparte na wiedzy, koncepcje związane z uczeniem się, etapy procesu uczenia się, poziomy taksonomiczne , wiedza o działaniu mózgu w procesie poznania)
2.2. Badania czynników środowiskowych, sposobów pracy szkoły i pracy nauczycieli wpływających na efektywność procesu uczenia się uczniów
2.3. Znaczenie kształtowania relacji między nauczycielem a uczniem dla budowania atmosfery uczenia się
2.4. Budowanie przestrzeni przyjaznej uczeniu się.
3. Uczenie uczenia się
3.1. Wprowadzenie do problematyki różnic indywidualnych w zakresie uczenia się
3.2. Charakterystyka stylów uczenia się
3.3. Narzędzia i sposoby diagnozowania style uczenia się
3.4. Projektowanie procesu dydaktycznego poprzez dopasowanie metod i sposobów nauczania do indywidualnych preferencji uczniów
3.5. Sposoby pracy nauczyciela, które kształtują w uczniach świadomość procesu uczenia się (metapoznanie)
3.6. Metody pracy nauczyciela budujące autonomię ucznia( pedagogika wyboru, czasu, kooperacji, materiałów)
3.7. Kształtowanie samodzielności ucznia w procesie uczenia się( samosterowność)
3.8. Rola kompetencji uczenia się w rozwoju ucznia
4. Różne strategie uczenia się w kontekście kształtowania kompetencji kluczowych
4.1. Uczenie się przez działanie
4.2. Projekt edukacyjny
4.3. Uczenie problemowe
4.4. Uczenie się przez zabawę i aktywność ruchową
4.5. Uczenie się uczniów od siebie
5.Ocenianie kształtujące
5.1. Ocenianie kształtujące jako sposób wspierania ucznia w rozwoju
5.2. Podstawy prawne stosowania oceniania kształtującego
5.3. Filary planowania lekcji - pięć strategii ocenia kształtującego
5.4. Elementy i techniki oceniania kształtującego
5.5. Możliwości indywidualizacji nauczania dzięki zastosowaniu OK
5.6. Rola oceniania kształtującego w kształtowaniu kompetencji kluczowych
6.Integracja wiedzy
6.1. Znaczenie integrowania wiedzy w odniesieniu do prawidłowości funkcjonowania mózgu
6.2. Sposoby i metody integracji wiedzy uczniów
6.3. Projektowanie zajęć uwzględniające integrację wiedzy
6.4. Znaczenie integracji wiedzy uczniów w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności kluczowych
7. Zarządzanie zmianą
7.1 Definiowanie zmian; zmiana jako proces; szkoła jako ucząca się organizacja
7.2 Typowe reakcje, zachowania i postawy ludzi wobec zmiany; wybrane sposoby radzenia sobie z typowymi reakcjami wobec zmiany
7.3 Czynniki warunkujące wprowadzanie zmiany
7.4 Przeprowadzanie organizacji przez zmiany
7.5 Rola lidera zmiany. Motywowanie do zmiany – zarządzanie sytuacyjne wg. Herseya i Blancharda.
8.Wspomaganie pracy szkół
8.1 Podstawowe założenia kompleksowego wspomagania szkół
8.2 Nowe zadania instytucji systemu wspomagania
8.3 Wymagania państwa wobec szkół i placówek
8.4 Rola ewaluacji w procesie wspomagania
8.5 Etapy procesu wspomagania szkół
8.6 Zadania specjalisty do spaw wspomagania.
9.Wspomaganie szkoły w wybranym obszarze kompetencji
a. Diagnoza szkoły
b. Rola osoby wspomagającej w planowaniu działań rozwojowych w zakresie wybranego obszaru
c. Realizacja zaplanowanych działań rozwojowych
d.Wsparcie w ocenie efektów wspomagania
e.Współpraca osoby wspomagającej z dyrektorem szkoły w procesie wspomagania
f. Rola sieci współpracy i samokształcenia w planowaniu i realizacji indywidualnego rozwoju nauczycieli
Zgodnie z regulaminem zasoby udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa.