Studia podyplomowe
Jak uczyć nowocześnie i skutecznie?
Data publikacji: sobota, 4 lutego 2012Rozwijanie w uczniach kreatywności i umiejętności krytycznego myślenia to jedne z celów współczesnej edukacji. Warunkiem ich osiągnięcia jest zastosowanie odpowiednich metod – angażujących emocje oraz rozbudzających zainteresowanie. Co to za metody i jak je wcielić w życie?
W nowej podstawie programowej Ministerstwo Edukacji Narodowej zaleca kształcenie uczniów poprzez rozwijanie tak zwanych kluczowych kompetencji, określonych przez Europejskie Ramy Odniesienia i definiowanych jako połączenie wiedzy, umiejętności oraz postaw odpowiednich do sytuacji. Należą do nich m.in. umiejętność uczenia się, kompetencje społeczne i obywatelskie, inicjatywność i przedsiębiorczość, świadomość i ekspresja kulturowa. Tak zorientowane nauczanie, przy zastosowaniu odpowiedniej metodologii, ma szansę stać się dla uczniów doświadczeniem nie tylko atrakcyjnym, ale i efektywnym.
Wskazówki mogące pomóc nauczycielom w nauczaniu kompetencyjnym dostępne są w publikacji pt. "Nabywanie kluczowych kompetencji poprzez edukację na rzecz dziedzictwa kulturowego". Podręcznik zawiera charakterystykę edukacji na rzecz dziedzictwa kulturowego oraz edukacji rozwijającej kluczowe kompetencje. Zaprezentowano w nim pomysły i techniki nauczania kompetencyjnego, jak również narzędzia pozwalające ocenić efektywność tego typu metod. W publikacji znalazły się także prezentacje projektów pilotażowych i ponad trzydzieści tak zwanych dobrych praktyk.
Podręcznik jest podsumowaniem międzynarodowego projektu Aqueduct (realizowanego w ramach unijnego programu Comenius), w którym wziął udział Małopolski Instytut Kultury. Inicjatywa służy m.in. nawiązywaniu współpracy przez europejskie instytucje kulturalne i edukacyjne, gromadzeniu dobrych praktyk, a przede wszystkim wskazywaniu nauczycielom metod rozwijających kluczowe kompetencje z wykorzystaniem dziedzictwa kulturowego.