Akademia kompetencji kluczowych - szkolenie dla nauczycieli

Data publikacji: piątek, 9 czerwca 2017

Informujemy, że Małopolskie Centrum Edukacji w dniu 14 czerwca 2017 r. rozpoczyna rekrutację do Projektu OWR.02.10.00-00-5009/17 pn. „Akademia kompetencji kluczowych dla nauczycieli, trenerów i pracowników systemu wspomagania pracy szkoły” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Oś Priorytetowa II „Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji”, Działanie 2.10  „Wysoka jakość systemu oświaty”. Uczestnicy Projektu (40 osób) pracować będą w 5 grupach 8 osobowych, z których każda specjalizować się będzie w innej kompetencji kluczowej.  Uczestnicy zakwalifikowani do poszczególnych grup spotkają się 3 razy na zjazdach stacjonarnych w Rabce Zdroju. Poniżej przekazujemy Państwu najważniejsze informacje organizacyjne oraz tematykę szkolenia.  

ADRESAT: pracownicy placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, bibliotek pedagogicznych, doradcy metodyczni, trenerzy odpowiedzialni za wspomaganie szkół

 

TERMIN REKRUTACJI: 14.06.2017 - 30.06.2017 

MIEJSCE SKŁADANIA DOKUMENTÓW: 

  • RABKA-ZDRÓJ
    Małopolskie Centrum Edukacji
    ul.Podhalańska 4, 34 - 700 Rabka - Zdrój 
  • KATOWICE
    Instytut Doskonalenia Nauczycieli "Wiedza" w Katowicach
    ul. Wojewódzka 29/2, 40-026 Katowice

MIEJSCE SZKOLENIA: ROYAL Kompleks Szkoleniowo-Wypoczynkowy (Na Banię 10, 34-700 Rabka Zdrój)

PROCEDURA REKRUTACYJNA:
1. Kandydaci, którzy chcą wziąć udział w Projekcie zobowiązani są dostarczyć do Biura Projektu/punktów rekrutacyjnych w terminach rekrutacji wypełnione i podpisane dokumenty rekrutacyjne:
  • Formularz zgłoszeniowy zawierający dane osobowe - POBIERZ
  • Oświadczenie o wyrażaniu zgody na przetwarzanie danych osobowych - POBIERZ
  • Deklarację dot. przeprowadzenia pełnego cyklu wspomagania w min. 3  szkołach, przedszkolach i/lub placówkach - POBIERZ
  • Zaświadczenie o zatrudnieniu/współpracy z instytucją(ami) systemu wspomagania wraz z oświadczeniem o wyrażaniu zgody na współpracę i opiekę w trakcie realizacji wspomagania - POBIERZ
2. O zakwalifikowaniu do kolejnego etapu rekrutacji – rozmowy kwalifikacyjnej - decydować będzie spełnienie wymogów formalnych oraz miejsce na liście rankingowej Kandydatów, o którym decydować będą następujące kryteria:
  • osoby współpracujące z co najmniej 3 szkołami/przedszkolami/placówkami (+3 pkt)
  • osoby współpracujące z co najmniej 2 szkołami/przedszkolami/placówkami (+2 pkt)
  • osoby z terenów wiejskich (+1 pkt)
3. W przypadku równiej ilości punktów na liście rankingowej decydujące znaczenie będzie miała kolejność złożenia dokumentów rekrutacyjnych. 4. Do kolejnego etapu rekrutacji – rozmowy kwalifikacyjnej z Doradcą metodycznym zakwalifikowanych zostanie 50 Kandydatów - o terminie rozmowy kwalifikacyjnej  Kandydaci informowani będą drogą e-mail lub telefonicznie. 5. Po ogłoszeniu listy osób zakwalifikowanych do Projektu Kandydat w ciągu 5 dni roboczych zobowiązany jest do dostarczenia do Biura projektu podpisanej Umowy uczestnictwa (w 2 egzemplarzach). 6. Wszyscy zakwalifikowani Kandydaci zobowiązani są ponadto do podpisania w momencie udzielenia pierwszego Wsparcia projektowego Deklaracji uczestnictwa w projekcie.
Szczegółowe informacje - ZOBACZ REGULAMIN UDZIAŁU W PROJEKCIE
 
PROGRAM SZKOLENIA:
Metody i formy pracy: wykłady, różnorodne ćwiczenia warsztatowe (praca indywidualna i zespołowa), szkolenie e-learningowe  
Cel ogólny: Kompleksowe przygotowanie do procesowego wspomagania szkół w obszarach związanych z kształceniem kompetencji kluczowych uczniów.   Terminy zjazdów :

 

Zjazdy uzupełnione będą pracą na platformie e-learningowej.  

Cele szczegółowe:

Uczestnik szkolenia:

  • wskazuje kompetencje kluczowych, rozumie ich rolę i znaczenie w procesie uczenia się przez całe życie oraz przygotowania uczniów do życia społecznego i funkcjonowania na rynku pracy,
  • zna wyniki najnowszych badań dotyczących procesu uczenia się,
  • rozumie znaczenie stosowania różnych strategii  nauczania i uczenia się w rozwijaniu kompetencji kluczowych uczniów,
  • potrafi dobrać strategię nauczania/uczenia się, wskazać przykłady metod, form pracy oraz oceniania postępów ucznia, służące rozwijaniu kompetencji kluczowych zarówno podczas lekcji, jak i w innych sytuacjach edukacyjnych i wychowawczych,
  • zna podstawowe założenia kompleksowego wspomagania szkół i nowe zadania instytucji systemu wspomagania,
  • potrafi zaplanować procesowe wspomaganie w obszarze stosowania kompetencji kluczowych w ramach wybranej specjalizacji
  • potrafi zaplanować wykorzystanie wiedzy i doświadczeń zdobytych podczas szkolenia w doskonaleniu współpracowników swojej placówce.

  Obszary tematyczne:  1.       Kompetencje kluczowe

  • Społeczne i cywilizacyjne przyczyny ustanowienia kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie
  • Kompetencje kluczowe w Zaleceniu Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2006 roku
  • Kompetencje kluczowe a najważniejsze umiejętności zdobywane przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego, określone w dokumentach polskiego prawa oświatowego
  • Sposoby kształtowania kompetencji kluczowych w szkole.

  2.       Uczenie się

  • Analiza środowiska uczenia się z perspektywy wyzwań XXI wieku (społeczeństwo oparte na wiedzy, koncepcje związane z uczeniem się, etapy procesu uczenia się, poziomy taksonomiczne , wiedza o działaniu mózgu w procesie poznania)
  • Badania czynników środowiskowych, sposobów pracy szkoły i pracy nauczycieli wpływających na efektywność procesu uczenia się uczniów
  • Znaczenie  kształtowania relacji między nauczycielem a uczniem dla budowania atmosfery uczenia się
  • Budowanie przestrzeni przyjaznej uczeniu się.

  3.       Uczenie uczenia się

  • Wprowadzenie do problematyki różnic indywidualnych w zakresie uczenia się
  • Charakterystyka stylów uczenia się
  • Narzędzia i sposoby diagnozowania style uczenia się
  • Projektowanie procesu dydaktycznego poprzez dopasowanie metod i sposobów  nauczania do  indywidualnych preferencji uczniów
  • Sposoby pracy nauczyciela, które kształtują  w uczniach świadomość procesu uczenia się (metapoznanie)
  • Metody pracy nauczyciela budujące autonomię ucznia( pedagogika wyboru, czasu, kooperacji, materiałów)
  • Kształtowanie samodzielności ucznia w procesie uczenia się( samosterowność)
  • Rola kompetencji uczenia się w rozwoju ucznia

  4.       Różne strategie uczenia się w kontekście kształtowania kompetencji kluczowych

  • Uczenie się przez działanie
  • Projekt edukacyjny
  • Uczenie problemowe
  • Uczenie się przez zabawę i aktywność ruchową
  • Uczenie się uczniów od siebie

  5.      Ocenianie kształtujące

  • Ocenianie kształtujące jako sposób wspierania ucznia w rozwoju
  • Podstawy prawne stosowania oceniania kształtującego
  • Filary planowania lekcji - pięć strategii ocenia kształtującego 
  • Elementy i techniki oceniania kształtującego
  • Możliwości indywidualizacji nauczania dzięki zastosowaniu OK
  • Rola oceniania kształtującego w kształtowaniu kompetencji kluczowych

  6.      Integracja wiedzy

  • Znaczenie integrowania wiedzy w odniesieniu do prawidłowości funkcjonowania mózgu
  • Sposoby i metody integracji wiedzy uczniów
  • Projektowanie zajęć uwzględniające integrację wiedzy
  • Znaczenie integracji wiedzy uczniów w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności kluczowych

  7.       Zarządzanie zmianą

  • Definiowanie zmian; zmiana jako proces; szkoła jako ucząca się organizacja
  • Typowe reakcje, zachowania i postawy ludzi wobec zmiany; wybrane sposoby radzenia sobie z typowymi reakcjami wobec zmiany
  • Czynniki warunkujące  wprowadzanie zmiany
  • Przeprowadzanie organizacji przez zmiany
  • Rola lidera zmiany. Motywowanie do zmiany – zarządzanie sytuacyjne wg. Herseya i Blancharda.

  8.         Wspomaganie pracy szkół

  • Podstawowe założenia kompleksowego wspomagania szkół
  • Nowe zadania instytucji systemu wspomagania
  • Wymagania państwa wobec szkół i placówek
  • Rola ewaluacji w procesie wspomagania
  • Etapy procesu wspomagania szkół
  • Zadania specjalisty do spaw wspomagania.

  9.         Wspomaganie szkoły w wybranym obszarze kompetencji

  • Diagnoza szkoły
  • Rola osoby wspomagającej w planowaniu działań rozwojowych w zakresie wybranego obszaru
  • Realizacja zaplanowanych działań rozwojowych
  • Wsparcie w ocenie efektów wspomagania
  • Współpraca osoby wspomagającej z dyrektorem szkoły w procesie wspomagania
  • Rola sieci współpracy i samokształcenia w planowaniu i realizacji indywidualnego rozwoju nauczycieli

   

Do pobrania:

Powrót do listy

Skontaktuj się z nami

Masz pytania dotyczące naszej oferty? Zostaw nam wiadomość lub zadzwoń!

Kontakt z nami