Instytut Rozwoju Społecznego "Cogito" Sp. z o.o.
ul. Rynek 11
34-400 Nowy Targ
e-mail: cogito@irs-cogito.pl
Kontakt z nami
Pomysły uczniów, szlifowane przez dwa miesiące i zapisane w scenariuszach podzielonych na sceny, dialogi, opisy akcji i ujęć, przeszły w etap obrazowego ujmowania.
Kolejny etap edukacji filmowej pod okiem specjalistów miał miejsce 10 grudnia. Szkołę odwiedził reżyser, wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego i Krakowskiej Szkoły Filmowej - Cezary Nowicki.
Pomysły uczniów, szlifowane przez dwa miesiące i zapisane w scenariuszach podzielonych na sceny, dialogi, opisy akcji i ujęć, przeszły w etap obrazowego ujmowania.
Gotowe już, wydawałoby się, scenariusze na filmy zostały jeszcze raz „rozgrzebane” po to, żeby wydobyć z nich jeszcze więcej materiału potencjalnie atrakcyjnego dla widza.
„Warto przeczytać własne filmy, żeby sobie uświadomić, co się w nich dzieje”- mówi Cezary Nowicki tłumacząc uczniom, tylko pozornie oczywistą, rzecz.
Warsztaty przybliżyły ponadto wiele elementów filmowego rzemiosła, które nałożone na gotową, zapisaną historię sprawiają, że można ją odczytywać na różne sposoby i ciągle mieć wybór.
Z której strony ustawimy kamerę, w jaki sposób będzie ona poruszana, w jakim planie będzie pokazany aktor, miejsce czy przedmiot… wszystko to ma ogromny wpływ na prowadzenie narracji filmowej.
Cezary Nowicki wtajemniczył gimnazjalistów w proces tworzenia storyboard’u, czyli rozrysowywania poszczególnych ujęć, zamiast szczegółowego słownego opisu w scenopisie, który do filmu dotarł z animacji.
„W praktyce odchodzi się od scenopisu na rzecz storyboard’u – mówi reżyser – po co szczegółowo opisywać coś, co można narysować o wiele szybciej i jaśniej…”
I tak ze słów robi się obrazy, a z obrazów ruchome obrazy, ale to już następny etap…