Instytut Rozwoju Społecznego "Cogito" Sp. z o.o.
ul. Rynek 11
34-400 Nowy Targ
e-mail: cogito@irs-cogito.pl
Kontakt z nami
17 lutego została podpisana umowa z Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Dwujęzyczności BILINGUIS, które będzie sprawowało opiekę merytoryczną nad tworzonymi oddziałami dwujęzycznymi oraz wspierało nasze gimnazjum programowo, szkoleniowo i metodycznie.
Od nowego roku szkolnego 2015/2016 w IV Gimnazjum Małopolskiego Centrum Edukacji w Nowym Targu planujemy utworzyć oddziały dwujęzyczne, do których obecnie prowadzimy nabór. W klasie dwujęzycznej, z językiem angielskim, jako drugim językiem nauczania, oprócz języka ojczystego, będą prowadzone przynajmniej dwa przedmioty właśnie w tym języku.
Inicjatywa wprowadzenia dwujęzyczności w naszym gimnazjum ma wsparcie ogólnopolskiej instytucji, która w prowadzeniu nauczania dwujęzycznego ma doświadczenie w skali całego kraju i jest gwarantem odpowiedniej jakości i wysokiego poziomu.
A jak to będzie wyglądać w praktyce?
Zależy od poziomu językowego osób chętnych do podjęcia nauki w klasie dwujęzycznej i stopnia ich biegłości językowej. W przypadku grupy biegle posługującej się językiem angielskim można nauczanie dwujęzyczne w stu procentach wprowadzić od początku nauczania.
Jeżeli biegłość językowa nie będzie na wystarczającym poziomie jest przewidziana większa ilość zajęć językowych z języka wiodącego (w naszym przypadku angielskiego), a z poszczególnych przedmiotów, które będą prowadzone w formie dwujęzycznej, stopniowe wprowadzanie terminologii w języku obcym i stopniowe zwiększanie procentowe udziału drugiego języka w lekcji do 25, 50% itd.
Artur Stępniak. Przewodniczący Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Dwujęzyczności BILINGUIS:
- To wspaniałe, że idea edukacji dwujęzycznej cieszy się w naszym kraju coraz większym zainteresowaniem wśród środowisk edukacyjnych, uczniów i ich rodziców. Zasadność stosowania takiego modelu kształcenia od wielu lat znajduje potwierdzenie w europejskich doświadczeniach. Uczniowie kształceni dwujęzycznie uczą się języka obcego zintegrowanego z innymi przedmiotami w sposób bardziej naturalny. Model taki podnosi też poziom języka ojczystego. Zaobserwowano także, iż dzieci i młodzież kształcona dwujęzycznie ma wyraźnie lepsze wyniki z matematyki. Naukowcy podkreślają, że lekcje prowadzone dwujęzycznie stymulują mózg uczniów do wydajniejszej pracy oraz rozwijają myślenie logiczne, gdyż te same jego rejony są odpowiedzialne za procesy lingwistyczne i matematyczne. To szczególnie przydatna zaleta dwujęzyczności dla uczniów w Polsce, mając na uwadze ostatnie wyniki matur.
Młodzież korzysta z uroków otwartej Europy. Na każdym kroku ma styczność z rówieśnikami, z którymi porozumiewa się w języku angielskim. Wyjeżdża za granicę, prywatnie i w grupach zorganizowanych. Wielu przyszłych studentów z pewnością będzie studiować za granicą.
Dlaczego nie przygotowywać ich do tego już na poziomie szkoły gimnazjalnej, wprowadzając dwujęzyczność, dzięki której nie tłumaczą wiedzy na swój język, ale od razu uczą się w języku obcym? Który jest oswajany na tyle wcześnie i na tyle dobrze, że szybko przestaje być obcy...