Akademia kompetencji kluczowych II - Program

 Logotypy: Fundusze Europejskie, Rzeczpospolita Polska, UE EFS

Informacje organizacyjne i program szkolenia

"AKK II Akademia Kompetencji Kluczowych dla nauczycieli, trenerów i pracowników systemu wspomagania pracy szkoły"

Uczestnicy:

pracownicy placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, bibliotek pedagogicznych, doradcy metodyczni , trenerzy odpowiedzialni za wspomaganie szkół

Metody i formy pracy:

wykłady, różnorodne ćwiczenia warsztatowe (praca indywidualna i zespołowa), szkolenie e-learningowe

Cel ogólny:

Kompleksowe przygotowanie do procesowego wspomagania szkół w obszarach związanych z kształceniem kompetencji kluczowych uczniów.

Miejsca szkolenia:  

NOWY TARG – HOTEL CASA, ul. KRÓLOWEJ JADWIGI 17, 34-400 NOWY TARG 

Terminy zjazdów :

ZJAZD I II III Specjalizacja grupy
grupa I 8-10 czerwca 5-7 lipca 20-22 sierpnia podstawy uczniowskie
grupa II 18-20 maja 20-22 lipca 23-25 sierpnia TIK
grupa III 15-17 czerwca 26-28 lipca 7-9 września języki obce
grupa IV 29 czerwca - 1 lipca 3-5 sierpnia 14-16 września eksperymenty
grupa V 2-4 lipca 6-8 sierpnia 21-23 września matematyka-przyroda

Pomiędzy  zjazdami oraz po zakończeniu zjazdów praca na platformie e-learningowej

Cele szczegółowe:

Uczestnik szkolenia:

  • wskazuje kompetencje kluczowych, rozumie ich rolę i znaczenie w procesie uczenia się przez całe życie oraz przygotowania uczniów do życia społecznego i funkcjonowania na rynku pracy,

  • zna wyniki najnowszych badań dotyczących procesu uczenia się,

  • rozumie znaczenie stosowania różnych strategii  nauczania i uczenia się w rozwijaniu kompetencji kluczowych uczniów,
  • potrafi dobrać strategię nauczania/uczenia się, wskazać przykłady metod, form pracy oraz oceniania postępów ucznia, służące rozwijaniu kompetencji kluczowych zarówno podczas lekcji, jak i w innych sytuacjach edukacyjnych i wychowawczych,
  •  zna podstawowe założenia kompleksowego wspomagania szkół i nowe zadania instytucji systemu wspomagania,
  • potrafi zaplanować procesowe wspomaganie w obszarze stosowania kompetencji kluczowych w ramach wybranej specjalizacji
  • potrafi zaplanować wykorzystanie wiedzy i doświadczeń zdobytych podczas szkolenia w doskonaleniu współpracowników swojej placówce. 

Obszary tematyczne:

1. Kompetencje kluczowe

1.1. Społeczne i cywilizacyjne przyczyny ustanowienia kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie
1.2. Kompetencje kluczowe w Zaleceniu Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2006 roku
1.3. Kompetencje kluczowe a najważniejsze umiejętności zdobywane przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego, określone w dokumentach polskiego prawa oświatowego
1.4. Sposoby kształtowania kompetencji kluczowych w szkole.

2. Uczenie się

2.1. Analiza środowiska uczenia się z perspektywy wyzwań XXI wieku (społeczeństwo oparte na wiedzy, koncepcje związane z uczeniem się, etapy procesu uczenia się, poziomy taksonomiczne , wiedza o działaniu mózgu w procesie poznania)
2.2. Badania czynników środowiskowych, sposobów pracy szkoły i pracy nauczycieli wpływających na efektywność procesu uczenia się uczniów
2.3. Znaczenie  kształtowania relacji między nauczycielem a uczniem dla budowania atmosfery uczenia się
2.4. Budowanie przestrzeni przyjaznej uczeniu się.

3. Uczenie uczenia się

3.1. Wprowadzenie do problematyki różnic indywidualnych w zakresie uczenia się
3.2. Charakterystyka stylów uczenia się
3.3. Narzędzia i sposoby diagnozowania style uczenia się
3.4. Projektowanie procesu dydaktycznego poprzez dopasowanie metod i sposobów  nauczania do  indywidualnych preferencji uczniów
3.5. Sposoby pracy nauczyciela, które kształtują  w uczniach świadomość procesu uczenia się (metapoznanie)
3.6. Metody pracy nauczyciela budujące autonomię ucznia( pedagogika wyboru, czasu, kooperacji, materiałów)
3.7. Kształtowanie samodzielności ucznia w procesie uczenia się( samosterowność)
3.8. Rola kompetencji uczenia się w rozwoju ucznia

 4. Różne strategie uczenia się w kontekście kształtowania kompetencji kluczowych

4.1. Uczenie się przez działanie
4.2. Projekt edukacyjny
4.3. Uczenie problemowe
4.4. Uczenie się przez zabawę i aktywność ruchową
4.5. Uczenie się uczniów od siebie

5.Ocenianie kształtujące

5.1. Ocenianie kształtujące jako sposób wspierania ucznia w rozwoju
5.2. Podstawy prawne stosowania oceniania kształtującego
5.3. Filary planowania lekcji - pięć strategii ocenia kształtującego 
5.4. Elementy i techniki oceniania kształtującego
5.5. Możliwości indywidualizacji nauczania dzięki zastosowaniu OK
5.6. Rola oceniania kształtującego w kształtowaniu kompetencji kluczowych

6.Integracja wiedzy

6.1. Znaczenie integrowania wiedzy w odniesieniu do prawidłowości funkcjonowania mózgu
6.2. Sposoby i metody integracji wiedzy uczniów
6.3. Projektowanie zajęć uwzględniające integrację wiedzy
6.4. Znaczenie integracji wiedzy uczniów w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności kluczowych

7. Zarządzanie zmianą

7.1 Definiowanie zmian; zmiana jako proces; szkoła jako ucząca się organizacja
7.2 Typowe reakcje, zachowania i postawy ludzi wobec zmiany; wybrane sposoby radzenia sobie z typowymi reakcjami wobec zmiany
7.3 Czynniki warunkujące  wprowadzanie zmiany
7.4 Przeprowadzanie organizacji przez zmiany
7.5 Rola lidera zmiany. Motywowanie do zmiany – zarządzanie sytuacyjne wg. Herseya i Blancharda.

8.Wspomaganie pracy szkół

8.1 Podstawowe założenia kompleksowego wspomagania szkół
8.2 Nowe zadania instytucji systemu wspomagania
8.3 Wymagania państwa wobec szkół i placówek
8.4 Rola ewaluacji w procesie wspomagania
8.5 Etapy procesu wspomagania szkół
8.6 Zadania specjalisty do spaw wspomagania.

9.Wspomaganie szkoły w wybranym obszarze kompetencji

a. Diagnoza szkoły
b. Rola osoby wspomagającej w planowaniu działań rozwojowych w zakresie wybranego obszaru
c. Realizacja zaplanowanych działań rozwojowych
d.Wsparcie w ocenie efektów wspomagania
e.Współpraca osoby wspomagającej z dyrektorem szkoły w procesie wspomagania
f.  Rola sieci współpracy i samokształcenia w planowaniu i realizacji indywidualnego rozwoju nauczycieli

  Zgodnie z regulaminem zasoby udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa.

Skontaktuj się z nami

Masz pytania dotyczące naszej oferty? Zostaw nam wiadomość lub zadzwoń!

Kontakt z nami