Wychowanie przedszkolne – moralny i prawny obowiązek władz samorządowych.

Autor: Maria Leśniak

Znaczenie edukacji przedszkolnej – „czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał”

Badania medyczne, psychologiczne i pedagogiczne dowodzą, że to, co dziecko wyniesie z doświadczeń i bodźców w pierwszych latach życia, jest trwałe. Dlatego jest ważne, żeby już w wieku przedszkolnym przyswajało sobie podstawy kluczowych kompetencji. Istnieje ścisły związek między edukacją w przedszkolu a sukcesami w szkole, a co za tym idzie – w życiu.

Amerykanie obliczyli, że każdy dolar zainwestowany w edukację przedszkolną wraca do społeczeństwa jako suma siedmiokrotnie wyższa.

Wpływ grupy przedszkolnej zaznacza się w rozwoju i w procesie wychowania jednostki. Uczestnictwo w grupie rówieśniczej wzmacnia ich poczucie wartości
i poczucie społecznej przydatności, a także stanowi naturalną drogę procesu uspołecznienia. Dziecko wypróbowuje i ćwiczy umiejętności grupowego współżycia. Te wczesne doświadczenia społeczne stanowią pomost, po którym dziecko wkracza
w okres prawdziwych więzi rówieśniczych. Grupa rówieśnicza bardziej akceptuje dziecko niż dorośli, w większym stopniu akceptuje swoich członków niż dorosłe osoby.

Przedszkole spełnia funkcję kompensacyjną wobec dzieci cierpiących z powodu złych warunków rozwojowych w rodzinach, środowiskach życia, wrodzonych wad fizycznych. Dzieci z rodzin patologicznych bardzo często mają niskie poczucie własnej wartości. Do zadań przedszkola należy poprawienie się jego poziomu samoakceptacji tak aby skutecznie kompensować dziecku braki życia rodzinnego, a to z kolei jest pierwszym krokiem do lepszego startu w życie.

Czynnikiem różnicującym możliwości dzieci jest status materialny rodziców,
a także w znacznym stopniu czas edukacji przedszkolnej. W oddziałach przedszkolnych przy szkołach, w tak zwanych „zerówkach”, szczególnie na wsi, nauczyciele często muszą zaczynać wszystko od podstaw. Natomiast w przedszkolach, po trzy lub czteroletnim pobycie, mają do czynienia z dziećmi o rozbudzonych zainteresowaniach intelektualnych.

„W koncepcji reformy edukacji niepokoi marginalne potraktowanie wychowania przedszkolnego. A to właśnie zadaniem przedszkoli jest stymulowanie ogólnego rozwoju dzieci, likwidowanie niektórych deficytów rozwojowych oraz zdarzających się zaniedbań w wychowaniu rodzinnym.

Do pobrania:

Powrót do listy

Skontaktuj się z nami

Masz pytania dotyczące naszej oferty? Zostaw nam wiadomość lub zadzwoń!

Kontakt z nami